Pengembangan Karakter Siswa melalui Model Role-Play dalam Pembelajaran IPS
DOI:
https://doi.org/10.62672/telad.v1i1.9Keywords:
role-play, character, social studies, karakter, IPSAbstract
Abstract: Based on the observations made on grade V students of SDN Turi 2, it was found that the teacher used the lecture method, making students less active and interactive with learning. These observations show that the teacher has implemented learning with the role-play method in social studies learning. Applying the role-play method made students more enjoyable in learning and learning to develop character in themselves. This research uses qualitative research with descriptive studies. The results showed that 88.5 percent of students had an attitude of responsibility, 61.6 percent had an attitude of discipline, 42 percent had a character of hard work, and 80.9 percent had an attitude of cooperation.
Abstrak: Berdasarkan hasil observasi yang dilakukan pada siswa kelas V SDN Turi 2 ditemukan permasalahan pada guru yang menggunakan metode ceramah, hal ini membuat siswa menjadi kurang aktif dan interaktif dengan pembelajaran. Dari hasil observasi tersebut, didapatkan hasil bahwa guru telah melaksanakan pembelajaran dengan metode role play pada pembelajaran IPS. Penerapan metode role play didapatkan hasil siswa menjadi lebih menyenangkan dalam pembelajaran dan belajar mengembangkan karakter dalam diri. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan studi deskriptif. Hasil penelitian didapatkan hasil 88,5 persen siswa memiliki sikap tanggung jawab, 61,6 persen memiliki sikap disiplin, 42 persen memiliki karakter kerja keras dan 80,9 persen memiliki sikap kerja sama.
References
Apsara, A. E. (2021). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Melalui Model Pembelajaran Role Playing. utile: Jurnal Kependidikan, 7(2), 61-67.
Barrera, F., Venegas-Muggli, J. I., & Nuñez, O. (2021). The impact of role-playing simulation activities on higher education students’ academic results. Innovations in Education and Teaching International, 58(3), 305–315. https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1740101
Church, A., & Bateman, A. (2020). Conversation analytic role-play method (CARM) for early childhood teacher education. Teacher Development, 24(5), 652–668. https://doi.org/10.1080/13664530.2020.1820371
Fahreza, F., & Rahmi, R. (2018). Peningkatan keterampilan sosial melalui metode role playing pada pembelajaran IPS di kelas IV SD Negeri Pasi Pinang Kabupaten Aceh Barat. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1).
Hasson, R. G., & Sellers, C. M. (2020). Teaching note—Using group role-play exercises to build advocacy skills and achieve equal opportunity and justice for all. Journal of Social Work Education, 56(3), 602-606.
Ilmanuddin, I., & Siregar, R. S. (2019). Implementasi Metode Role Playing Pada Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah Darul Ulum Sukorambi Jember Tahun Pelajaran 2018/2019. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(1), 17–30. https://doi.org/10.35719/educare.v1i1.5
Kristin, F. (2018). Meta-analisis pengaruh model pembelajaran role playing terhadap hasil belajar IPS. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2356
Komalasari. (2014). Pembelajaran kontekstual konsep dan aplikasi. Bandung: Refika Aditama. Jurnal sosial dan pembangunan. Volume 27, No.1, Tahun 2014 (Akreditasi Dikti) https://doi.org/10.29313/mimbar.v27i1.311
Lacanienta, A. (2022). Live Action Role-Play as Pedagogy for Experiential Learning. SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 37(1–2), 70–76. https://doi.org/10.1080/1937156X.2020.1718035
Löfström, E. (2016). Role-playing institutional academic integrity policy-making: Using researched perspectives to develop pedagogy. International Journal for Educational Integrity, 12(1), 5. https://doi.org/10.1007/s40979-016-0011-0
Munir, M. Fatiqin, A., & Kendi, I. (2017). Pengaruh penggunaan metode role playing terhadap minat belajar siswa kelas X pada materi virus di sma Azharyah Palembang. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 4(1), 36. https://doi.org/10.25273/florea.v4i1.1066
Nurhasanah, I. A., Sujana, A., & Sudin, A. (2016). Penerapan metode role playing untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi hubungan mahluk hidup dengan lingkungannya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 611-620.
Pradana, Y. (2019). Pengembangan Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah. Untirta Civic Education Journal, 1(1). http://dx.doi.org/10.30870/ucej.v1i1.1330
Yohana, F. M., Pratiwi, H. A., & Susanti, K. (2019). Penerapan Metode Role Play Storytelling dengan Menggunakan Media Poster pada Kemampuan Berbahasa Inggris Mahasiswa Desain Komunikasi Visual. Magenta| Official Journal STMK Trisakti, 3(1), 397-408.
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian deskripsi dalam ilmu komunikasi. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rifka Wulandari, Defitri Tria Arumi, Tisca Mardiani, Rifqy Wijayanto, Nur Halimah, Yeni Yuniarti, Rendi Restiana Sukardi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.