The Effect of Word Tree Games on Early Childhood Receptive Language Development

Authors

  • Novita Ayu Febrianti Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Ianatuz Zahro Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Hendrik Siswono Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.62672/telad.v3i2.93

Keywords:

Early childhood, Receptive language, Word tree game

Abstract

Receptive language in early childhood refers to the child's capacity to hear, understand, and focus on information or to know what a word means. However, many children still struggle with poorly developed receptive language skills. This study aims to ascertain how word tree play affects the development of early childhood receptive language. The word tree game serves as the medium. This study used a pre-experimental experimental method with a pretest-posttest design of one group without the presence of a control class. The subjects of the study were as many as 20 kindergarten children in Group A (aged 4-5 years). This study uses Purposive Sampling because there is only one class. "The word tree media passed the Pretest, Treatment, Posttest, Normality Test, Homogeneity Test, and Hypothesis Test in this study. A sig value of <0.001 indicates that the final result is below the significance threshold of 0.05". Ho was rejected, while Ha was accepted. With this, it can be concluded that the game of Word Tree affects the development of early childhood receptive language.

References

Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2020). Pengembangan bahasa reseptif anak usia dini dalam memperkenalkan bahasa Inggris melalui flash card. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 274–279. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/301

Asmara, A. A., Yusnira, & Amalia, R. (2021). Meningkatkan bahasa reseptif anak usia 4–5 tahun dengan penerapan metode bercerita berbantuan media big book di Kelompok Bermain Pelita Hati Ibu Sungai Pinang. Jurnal Pendidikan Terintegrasi, 1(2), 44–53. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpt/article/view/2053

Astutik, J. N. W. A. (2020). Peningkatan kemampuan mengenal huruf melalui media pohon pintar (Kelompok Bermain Al-Azhar Beran Ngawi Tahun Ajaran 2018/2019). JMECE, 1(1), 34–44. https://ejournal.stkipmodernngawi.ac.id/index.php/JMECE/article/view/158

Hasiana, I. (2020). Studi kasus anak dengan gangguan bahasa reseptif dan ekspresif. Special and Inclusive Education Jurnal, 1(1), 59–67. https://doi.org/10.36456/special.vol1.no1.a2296

Husin, S. H., & Yaswinda. (2021). Analisis pembelajaran sains anak usia dini di masa pandemi COVID-19. Jurnal Basicedu, 5(2), 581–595. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.780

Husna, A., & Eliza, D. (2021). Strategi perkembangan dan indikator pencapaian bahasa reseptif dan bahasa ekspresif pada anak usia dini. Jurnal Family Education, 1(4), 38–46. https://doi.org/10.24036/jfe.v1i4.21

Kholilullah, Hamdan, & Heryani. (2020). Perkembangan bahasa anak usia dini. Jurnal Penelitian Sosial dan Keagamaan, 10(1), 75–94. https://ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/download/163/133/

Khosibah, S. A., & Dimyati. (2021). Bahasa reseptif anak usia 3–6 tahun di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1860–1869. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1015

Pertiwi, D., Syafrudin, U., & Drupadi, R. (2021). Persepsi orang tua terhadap pentingnya baca tulis hitung untuk anak usia 5–6 tahun. Paud Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 62–69. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5875

Putri, F. G. H., Sianturi, R., & Alia, D. (2024). Analisis perkembangan kemampuan bahasa reseptif anak usia 4–5 tahun di Kelompok A TK PGRI Sejahtera. Jurnal Usia Dini, 10(2), 99–106. https://doi.org/10.24114/jud.v10i2.65983

Qurota, A., & Wathon, A. (2021). Penerapan media pohon kata untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada anak usia dini. Simposium Nasional, 4(2), 95–108. https://oj.lapamu.com/index.php/sim/article/view/127

Romdon, N. H. F., & Setyaningsih, W. (2023). Pengaruh lingkungan terhadap kemampuan bahasa reseptif pada anak usia 3–4 tahun di PAUD Mojosongo Surakarta. Jurnal Terapi Wicara dan Bahasa, 1(2), 254–267. https://doi.org/10.59686/jtwb.v1i2.43

Rosiana, D. (2021). Pengaruh permainan pohon huruf terhadap kemampuan mengenal huruf pada usia 5–6 tahun di TK Pembina Jekan Raya Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan dan Psikologi Pintar Harati, 17(1), 44–54. https://doi.org/10.36873/jph.v17i1.3326

Sari, F. S. (2020). Meningkatkan kemampuan bahasa reseptif anak melalui metode bercerita kelompok B RA Roudlotul Ulum Pasuruan. Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 24–30. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v6i2.4362

Tika, D. D. (2021). Permainan bahasa untuk stimulasi kemampuan bahasa reseptif anak usia dini. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1–7. https://doi.org/10.26858/tematik.v7i1.15355

Ulfah, D., & Umiasih, E. (2021). Stimulasi keterampilan bahasa reseptif anak melalui kegiatan mendengarkan cerita di TK Miftahul Ulum Pandawangi Malang. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 62–70. https://doi.org/10.26858/tematik.v7i2.27541

Viani, E. O., Fauzi, T., & Novianti, R. (2023). Efektivitas permainan pohon kata dalam meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada anak usia dini. Journal on Teacher Education, 4(3), 713–721. https://doi.org/10.31004/jote.v4i3.12310

Widaningsih, S., & Daryanti, E. (2023). Pengembangan bahasa reseptif anak usia dini dengan teman sebaya. Jurnal El-Audi, 4(1), 26–32.

Downloads

Published

13-08-2025

How to Cite

Febrianti, N. A., Zahro, I., & Siswono, H. (2025). The Effect of Word Tree Games on Early Childhood Receptive Language Development. Teaching, Learning, and Development, 3(2), 175–181. https://doi.org/10.62672/telad.v3i2.93

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.