Enhancing Gross Motor Skills of Early Childhood through the Giant Snake and Ladder Game

Authors

  • Dessy Aulia Fitriyani Sa'diyah Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Ahmad Jazuly Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Firman Ashadi Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.62672/telad.v3i2.86

Keywords:

Early childhood, Gross motor, Snake and ladder games

Abstract

The purpose of this study is to improve the gross motor skills of early childhood in a local kindergarten in East Java, Indonesia. The participants were ten students from Group A in the 2024/2025 school year, consisting of four boys and six girls, involved in two cycles of classroom action research. Documentation and observation were used to collect data, which were analyzed quantitatively. The findings show that early childhood gross motor skills can be improved through the big snake and ladder game. In the first stage, 60% of children demonstrated development in accordance with the not yet developed criteria; after the first cycle of action, this shifted to 40% of children meeting the developing as expected criteria in the second cycle.

References

Alvan Hazhari, A., Prawesti, L. N. I., & Nurmilah, N. (2021). Penggunaan permainan ular tangga untuk meningkatkan perkembangan motorik kasar anak usia dini. JoEE: Journal of Earlychildhood Education, 2(2), 65–71. https://doi.org/10.54438/joee.v2i2.250

Atika Setiawati, F., & Suyadi, S. (2021). Penerapan strategi pembelajaran melalui permainan ular tangga tantangan dalam meningkatkan perkembangan kognitif pada anak usia dini. Jurnal Buah Hati, 8(1), 49–61. https://doi.org/10.46244/buahhati.v8i1.1274

Azzahra, D. Z., Nafiqoh, H., & Rakhman, A. (2024). Pengembangan media ular tangga untuk meningkatkan kemampuan mengenal konsep bilangan 1-6 anak usia dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 7(1), 74–81.

Yusra, C. M., & Vike, A. (2024). Pengaruh permainan ular tangga tematik terhadap perkembangan motorik kasar anak di Taman Kanak-Kanak Al Mursalat 1 Kecamatan Kuranji. Jurnal Pendidikan, 8, 30009–30020.

Ellinawati, E., Sari, F., & Mustika Sari, A. (2021). Peningkatan kemampuan motorik kasar anak usia 4-5 tahun melalui permainan ular tangga. Jurnal Pelita PAUD, 6(1), 148–154. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i1.1410

Nisa, K., Lesmana Alim, M., & Syahrial, S. (2022). Peningkatan kemampuan motorik kasar anak usia 4-5 tahun melalui media permainan ular tangga edukasi di kelompok A. Jurnal Pendidikan Terintegrasi, 3(1). Retrieved from https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpt/article/view/8549

Kurniawaty, R. (2022). Implementasi permainan edukasi ular tangga dalam mengembangkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender dan Anak, 17(1), 121–134. https://doi.org/10.24090/yinyang.v17i1.5119

Nersa, M., Ramadhani, R., Nasyifa, S., & Nofika, Y. (2024). Pengaruh permainan ular tangga jumbo dalam meningkatkan motorik kasar anak usia 4-5 tahun di Kecamatan Binawidya Kota Pekanbaru. Jurnal Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 49–61.

Putri, P. D. A., Ali, A. Z., & Aziz, A. I. N. (2022). Pengaruh media ular tangga terhadap perkembangan motorik kasar anak usia dini kelompok B di TKS PGRI 01 Sukorambi Jember. Jurnal SEMINALU, 347–352.

Ramahwanti, I., Mashudi, E. A., & Pendidikan, U. (2025). Efektivitas permainan ular tangga raksasa terhadap perkembangan motorik kasar anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2–7.

Ramdani, Z., Fitriani, R., & Adawiyah, R. (2021). Penerapan permainan tradisional bakiak ular tangga untuk menstimulasi perkembangan sosial emosional anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 1–13.

Rismadani, F., Satria, D., & Kurnia, R. (2022). Pengembangan alat permainan edukatif (APE) ular tangga untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia 4-5 tahun. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 51–64. https://doi.org/10.25299/ge:jpiaud.2022.vol5(1).8646

Vike Septriani, I. Y. (2023). Pengaruh permainan ular tangga raksasa terhadap kemampuan motorik kasar anak usia 5-6 tahun di Taman Kanak- kanak Islam Al-Azhar 32 Padang. Jurnal Pendidikan Aura, 4(2), 128–136. https://doi.org/10.37216/aura.v4i1.933

Wardani, H., Astini, B. N., Rachmayani, I., & Astawa, I. M. S. (2021). Pengembangan permainan ular tangga untuk meningkatkan motorik kasar anak usia 4-5 tahun di Desa Suradadi Kecamatan Terara Kabupaten Lombok Timur tahun 2020. Jurnal Mutiara Pendidikan, 1(1), 7–11. https://doi.org/10.29303/jmp.v1i1.2884

Wati, A. (2021). Pengembangan media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68–73. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728

Downloads

Published

14-08-2025

How to Cite

Sa’diyah, D. A. F., Jazuly, A., & Ashadi, F. (2025). Enhancing Gross Motor Skills of Early Childhood through the Giant Snake and Ladder Game. Teaching, Learning, and Development, 3(2), 182–187. https://doi.org/10.62672/telad.v3i2.86

Issue

Section

Articles